Když sedíte u počítače a vyhledáváte vyhledávačem Google, zobrazí se vám téměř okamžitě seznam výsledků z celého webu. Jak společnost Google nachází webové stránky odpovídající vašemu dotazu a jak určuje pořadí výsledků vyhledávání?
Jednoduše řečeno, prohledávání webu si můžete představit jako prohlížení veliké knihy s použitím obrovského rejstříku, který vám přesně sdělí, kde se co nachází. Když vyhledáváte vyhledávačem Google, naše programy zkontrolují index a rozhodnou o nejrelevantnějších výsledcích vyhledávání, které mají být zobrazeny.
Tři klíčové procesy při zobrazování výsledků vyhledávání jsou:
- Procházení: Ví vyhledávač Google o vašich stránkách? Můžeme je nalézt?
- Indexování: Může společnost Google vaše stránky indexovat?
- Zobrazení: Zahrnuje web bezpečný a užitečný obsah, který je relevantní k vyhledávacímu dotazu uživatele?
Procházení
Procházení je proces, při kterém Googlebot objevuje nové a aktualizované stránky, které mají být přidány do indexu Google.
Pro vyhledání (neboli „procházení“) miliard stránek na webu používáme obrovskou sestavu počítačů. Program, který procházení provádí, se nazývá Googlebot (také se mu říká robot nebo prohledávač). Googlebot používá algoritmický proces: počítačové programy určují stránky, které mají prohledat, jak často je mají prohledat, kolikrát mají z jednotlivých stránek načítat informace.
Proces procházení Google začíná seznamem adres URL webových stránek vygenerovaným během předchozích procházení a rozšířeným o data souborů Sitemap poskytnutých správci webů. Googlebot tyto stránky navštíví a na každé jednotlivé stránce vyhledá odkazy a přidá je na seznam stránek k procházení. Nové stránky, změny stávajících stránek a nefunkční odkazy se zaznamenají a použijí při aktualizaci indexu Google.
Společnost Google nepřijímá platby za častější procházení stránek. Vyhledávací část našich aktivit oddělujeme od monetizační služby AdWords.
Indexování
Googlebot zpracovává každou procházenou stránku a sestavuje objemný index všech zobrazených slov a jejich umístění na jednotlivých stránkách. Kromě toho zpracováváme informace obsažené v klíčových značkách a atributech obsahu, jako jsou značky Title a atributy Alt. Googlebot dokáže zpracovat mnoho typů obsahu, nikoli však všechny. Nejsme například schopni zpracovat obsah některých multimediálních souborů či dynamických stránek.
Zobrazení výsledků
Když uživatel zadá dotaz, naše počítače vyhledají v indexu odpovídající stránky a vrátí výsledky, o nichž se domníváme, že jsou pro uživatele nejrelevantnější. Relevanci určuje více než 200 faktorů. Jedním z nich je hodnocení PageRank dané stránky. Hodnocení PageRank měří důležitost stránky na základě příchozích odkazů z jiných stránek. Jednoduše řečeno, každý odkaz na některou vaši stránku z jiných stránek zvyšuje hodnocení PageRank vašich stránek. Ne všechny odkazy jsou stejné: společnost Google usilovně pracuje na zvýšení spokojenosti uživatelů a snaží se identifikovat spamové odkazy a další praktiky, které negativně ovlivňují výsledky vyhledávání. Nejlepším typem odkazů jsou ty, které vzniknou na základě kvality obsahu.
Aby byly stránky dobře hodnoceny na stránkách výsledků vyhledávání, je důležité zajistit, aby je společnost Google mohla správně procházet a indexovat. V pokynech pro webmastery uvádíme osvědčené postupy, s jejichž pomocí se vyhnete obvyklým nástrahám a které mohou zlepšit hodnocení vašich stránek.
Funkce Měli jste na mysli a Automatické doplňování Google mají uživatelům ušetřit čas tím, že zobrazují související výrazy, běžné překlepy a oblíbené dotazy. Stejně jako výsledky vyhledávání služby google.com jsou klíčová slova používaná těmito funkcemi také automaticky generována našimi webovými prohledávači a vyhledávacími algoritmy. Tyto předpovědi zobrazujeme pouze v případě, kdy se domníváme, že mohou uživateli ušetřit čas. Pokud má stránka ve vztahu ke klíčovému slovu vyšší hodnocení, je to proto, že jsme její obsah posoudili jako relevantnější vzhledem k dotazu uživatele.
Zdroj: Google Support