Muzeum a vstup do Křižíkovy městské elektrárny |
Autorská práva
jsou problém jen posledního cca století a můžou za to nové technologie záznamu. Začalo to zvolna prodejem not populárních skladeb – koupit si noty a zahrát a zazpívat si hit doma u piána byla tehdy skoro jediná možnost, jak skladbu reprodukovat. Ostatně prodej not byl svého času velký byznys.
Pak přišly desky, filmy, kazety, CD, DVD a začalo se kšeftovat s nahrávkami a celá "autorská práva" jsou jen právní balast podpírající tenhle byznys. Ale z hlediska historie to je jen krátká, ani ne stoletá epizoda, která se blíží svému konci. Vždy předtím byli umělci výkonní. Herci a muzikanti hráli, skladatelé dirigovali a sami uváděli své koncerty a opery, případně něco napsali na zakázku.
Že by Mozarta napadlo, že by mu měl někdo z tramtárie posílat peníze, protože tam na večírku zahrála kapela jeho divertimento, tak absurdní věc nikdy nikoho ani nenapadla.
A bude to tak zase – v obměněné podobě.
Pohled dovnitř musea od vchodu víc to nešlo...platí se vstupné |
Ale autorská práva v současné podobě jsou v komatu (Petr Staníček)
Poznámka:
Museum (na fotografii) je ovšem bohulibá činnost a nutno ji podporovat, ne tak hamižníky na YouTube a jinde zvláště ti co prodávají pohádky krtečka až do smrti jako svůj výhradní majetek. Kšeftují i s Karlem Krylem.
Zdroj: sociální sítě internetu